Have A Look

Saturday, October 23, 2010

MENYINGKAP ZAMAN REMAJA

Kak Fad belajar di sekolah Tun Fatimah Johor Bahru selama 8 tahun bermula dari tahun 1969 ( Remove Class) hingga tahun 1976 ( Uppr six ). Masa di Remove Class, Kak Fad adalah di antara pelajar yang paling miskin dan juga paling tidak pandai berbahasa Inggeris berbanding pelajar-pelajar lain. Pada masa itu, Kak Fad dan ada beberapa orang kawan lain yang datang dari Utara iaitu Kedah dan Perlis adalah anak-aanak petani yang keluarga bekerja pagi untuk makan petang dan petang ubtuk malam...namun begitu, kawan-kawan Kak fad yang lain lebih bertuah kerana mereka mempunyai bendang dan kebun sendiri manakala keluarga Kak Fad hanya menumpang rezeki di bendang dan sawah orang,kebun getah orang lain. Mak dan bapa kak fad hanya mengambil upah menanam ,menuai dan membanting padi di sawah orang dan ketika padi sedang kehijauan pula, mak dan bapa kak fad akan mengambil upah menoreh getah di kebun orang...Pada hari cuti penggal persekolahan, Kak Fad akan mengikut membantu mak dan bapa Kak Fad ke sawah atau ke kebun. Disebabkan itu lah Kak Fad mempunyai pengalaman membanting tulang dan serba serbi kerja kampung .
       Pernahkah anda alami bekerja mengisi anak tembakau, menanam pokok tembakau, mengutip daun tembakau dan mengikat daun tembakau ke galah buluh untuk diwapkan ke dalam gudang ?.Semua pekerjaan ini adalah diantara kerja2 yang Kak Fad buat dari usia 11 tahun hingga 18 tahun bersama-sama emak Kak Fad.

2 comments:

  1. mau nangis aku teringat kisah silam...

    ReplyDelete
  2. Ya la Nadz...nostalgia masa silam x dpt dilupakan....La ni Allah dah murahkan rezeki kita, dpt la kita kecapi kehidupan yg lebih baik dan selesa...Alhamdulillah

    ReplyDelete