Have A Look

Saturday, January 8, 2011

KELUHAN HATIKU,RINTIHAN PERASAANKU

Kerap kali aku akan cari loghat Utara,buah-buahan atau apa saja yang dah semakin pupus untuk dipamerkan di BLOGku ini...tapi kali ini aku rasa seolah-olah hendak melepaskan persaanku yang resah gelisah,perit,pedih ini sekurang-kurangnya mungkin aku akan rasa lega dari tekanan perasaan ini....Aku telah berkongsi persaanku ini dengan kawan-kawan karibku dan ternyata mereka juga meluahkan perasaan simpati terhadap peristiwa yang melandaku pada hari Selasa 4hb Januari 2011 jam 2.30 ptg .Apa pun,hati ini masih lagi terkilan,perasaan ini masih lagi tertekan...ingatan ini masih lagi tidak pudar,hati ini masih lagi terhiris luka,pedih bagaikan dihiris sembilu......Ya Allah,tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..tolonglah aku.......bagaimana harusku pisahkan ingatan yang membelenggu perasaanku ini....bagaimana harus ku tutup  dan sembunyikan mukaku yang ku rasa ketebalannya hampir menyelubungi seluruh badanku ini.Bagaimana harus ku ukur langkahku untuk ke tempat yang telah menjadikan diriku kecewa...kecewa yang amat sangat....malu.....malu yang tidak terkira.......kalau tidak kerana tugasku di situ,tak mungkin akan ku hulur langkahku setapak pun ke sana....tapi ...buat masa ini dan buat masa dua tahun yang akan datang terpaksalah ku gagahi , lupakan kepilauan,lupakan segala negatif dan akanku  harungi jua hari-hari mendatang demi aku dan keluargaku yang tercinta....malah segalanya adalah untuk ANAK ISTIMEWAku SYAZLAN yang tidak tahu menahu keperitan batin ibunya mengharungi masa-masa susah dalam ranjau hidupnya.....

Hari bersejarah bagiku SELASA PETANG itu ,ketika kira-kira 25 orang berkumpul di sebuah bilik yang agak selesa dengan penghawa dingin dan kipas siling,aku telah ditanya bertubi-tubi dengan soalan-soalan "mengapa"..."Kenapa"..."Bagaimana"..."Kenapa tidak"..."Jelaskan".....Pada masa itu tiada siapa yang dapat membantuku untuk menjawab soalan-soalan tersebut kerana soalan-soalan itu hanya ditujukan padaku...padaku seorang insan malang yang telah bekerja selama 31 tahun membimbing pelajar-pelajar,anak-anak didik setempat,malah saudara-saudara terdekat dan jauhku  agar mereka menjadi insan berguna.... Selama 31 tahun hasrat dan tujuanku tidak pernah terpesung,iaitu inginkan kejayaan untuk anak-anak didik,kejayaan untuk bangsa,negara .Tetapi bila peristiwa ini berlaku ternyata KEJAYAAN pada masa ini perlu bukan sahaja untuk yang tersenarai di atas tetapi yang paling UTAMA untuk tempat kita bertugas....Kenapa ianya begitu...kerana segala penjelasan tentangnya kearah itu....."Kalau kita dapat jumlah itu...tentu sekolah kita akan dapat banyak ini...kalau ..........orang lagi pelajar berjaya ...sekolah akan dapat begini..." Pelajar-pelajar tersebut pun akui yang mereka lemah dalam subjek itu....mereka kesal kerana mereka lemah..kawan mereka boleh atasi mereka sejak mula hingga ke hari peperiksaan.....tapi........masaalahnya ...aku tetap dipersoalkan........Aku tetap dimalukan.......Aku bukan ingin membezakan pencapaian aku ataupun kerja buat aku dengan orang lain....tetapi aku lihat dan dengar sendiri dari kawan-kawanku dan pelajar juga mengenai orang lain yang hanya masuk kelas, bagi kerja pada pelajar,fotostat gambar,petikan...bagi gunting,gam, kayu pembaris percuma kepada pelajar,( Students ,do your work,I'm busy) suruh tampal di dalam buku mereka agar bila diperiksa pihak atasan,ada kerja yang diberi.....tetapi orang sebegini senantiasa dipuji,,disanjung kerana mereka berani,ada bisa,ada penyokong....walaupun penyokong tak la ramai sangat tapi yang power2 gitu.......Ada juga yang selalu MC,selalu lambat...tapi mereka juga terselamat...mengapa mereka terselamat???? A big question mark....mereka bijak......bijak ketika membuat jangkaan,mereka membuat jangkaan agar kejayan dicapai pada tahap minima...bila masa sebenarnya....jangkaan ini tepat..dan nasib baik lagi mungkin pelajar berjaya lebih dari jangkaan...***.SEE.....this is where FATE plays an important role...and this is where I have NO LUCK , BUT BAD FATE.... As for me I always lose in gambling my luck ( Actually I never Gamble with luck pun)......, but maybe hope...There's no such thing as LUCK BY CHANCE or HOPE FOR CHANCES  in my LIFE DICTIONARY...

My friends comforted me by saying..." Sabar la Kak Fad,sabar la Kak Fadzillah,sabar la Fadzillah......You have done your best.....Kak Fad dah buat yang sepatutnya...Hang dah buat kerja dah....Org yang buat kerja selalu kena......macam2 lagi ayat2 pujukan mereka" Tetapi bagiku...ianya tidak mencukupi....ianya masih terngiang-ngiang di telinga dan kepalaku,,,,, Sebenarnya aku tidak pula menyalahkan sesiapa...aku cuma mennyalahkan diriku.....Kenapa lah aku BODOH sangat....Kenapa aku BENGUNG sangat,kenapa Pelajar-pelajar yang dapat B aku tambah 2,3 markah untuk jadikan A ....sedangkan mereka memang potential B..mereka pun tahu,kawan-kawan mereka pun tahu...KENAPA?KENAPA?KENAPA? ini pun kebodohan kerana aku ikut arahan juga la...."Bak kata orang kalau orang suruh hang terjun sungai hang terjun buat apa? Orang yang suruh  tak susah, hang yang lemas separuh mati. AKU MEMANG BODOH....

Dalam kes pelajar-pelajar kelas belakang pula...aku juga yang disoal bertubi-tubi "Kenapa masa di Tingkatan 2, ada 12 orang lulus,bila PMR tinggal  4 orang saja ,mana lagi 8?.....Rupanya kelas aku juga yang menimbulkan masaalah.....Kelas lain semuanya lulus kah.?...3C2 itu sama tarafnya dengan 3B3..mungkin ada 2 orang saja yang lebih baik dari 3B3..manakala 3A2 dan 3B2 ramai pelajar yang boleh lulus....Kes ini pun kerana KEBODOHANku lagi....Penghawa dingin ku rasa tak cukup power,kipas angin tak ku rasa anginnya........Untuk penjelasan dalam mesyuarat,aku dah tak dapat nak kata apa-apa lagi...aku dah sebak.,hampir menangis,tangisan yang aku tahan..sedih kerana hanya aku yang terpaksa menjawab.....Sebenarnya 3 orang pelajar yang lulus masa di Tingkatan 2C2 sudah dinaikkan ke Tingkatan 3C1, seorang lagi pindah ke Pahang, yang seorang lagi sakit jantung berlubang masa di Tingkatan 3,aku tidak memaksanya untuk melengkapkan kerjaku, yang 3 orang lagi terlibat kes disiplin yang teruk seperti masuk lockup,ponteng sekolah.......!!!!Satu lagi kelemahanku ialah aku tak pandai control budak-budak nakal...bila aku larang mereka masih honar,tak dengar arahan,aku akan buat deekkk ja.....Aku akan concentrate pada pelajar lain yang ingin belajar dan beri tumpuan.....aksi ini mungkin membuatkan mereka rasa selesa dan tak perlu buat kerja yang aku suruh....... SALAHKU lagi.....

Kemudian,timbul pula analisa tingkatan 2 tahun 2010...terdapat 20 orang dapat A untuk subjek aku dan 12 pelajar dari kelas aku pula tu...Kenapa jadi macam itu.....? .Sekali lagi aku diberi amaran agar kekalkan 12 orang itu untuk mendapa A bagi PMR.....Mungkinkah dapat dicapai????...Malangnya ...pelajar-pelajar ini dapat A kerana 2 soalan essay masa peperiksaan akhir adalah soalan yang hampir sama dengan soalan ulangkaji mereka....oleh itu memang mereka hafal dan boleh jawab walaupun tidaklah mendapat markah penuh.Soalan summary pula telah diberi jawapan dalam bentuk nota yang dihantar ke sekolah untuk diperbanyakkan....bukannya soalan yang  kami set....  Pelajar dari kelas pandai hanya masukkan beberapa perkataan untuk dijadikan ayat...sudah pasti mereka dapat fakta-faktanya,..SALAH SIAPAKAH INI? SALAH AKU LAGI KAH...????  ...Tentu akan jadi salah AKU bila keluar result PMR 2011 nanti 12 orang  pelajar tak dapat A..Aku akan terima saja lah..apa aku boleh buat...SALAHKU juga......

Berbalik kepada analisa PMR 2010,Timbul persoalan di hatiku...AKUKAH yang menyebabkan keputusan keseluruhannya jatuh????? Kalau aku lah punca segala-galanya....aku menyesal kenapakah aku tandatangan untuk bersara pada umur 58?..Aku harus bersara awal.....Aku bukan lagi PENDIDIK yang diperlukan.....Aku sudah tua,sudah lapok.....caraku mengajar juga sudah out of date agaknya...Pelajar-pelajar mungkin tidak gembira menatap wajahku yang serba lama, serba tawar dan serba kekurangan.....Anak-anak muda mungkin inginkan sesuatu penampilan baru,bergaya...walaupun ilmu yang kami sampaikan itu sama sahaja.......

Rumusannya, aku harus membuat sesuatu.....sesuatu perubahan pada diriku kerana apa yang terjadi sudah pun terjadi....What is GONE cannot be BYGONE....Aku harus tabah...harus tegas....TEGAS dalam memberi markah....TEGAS dalam membuat keputusan.( jangan berganjak dari markah yang pelajar patut dapat,jangan ubah walaupun diarah atau dipujuk), ..tegas dalam set pencapaian yang pelajar akan dapat.....untuk 2B1 iaitu 12 org yg dapat A dlm peperiksaan akhir, biarkanlah...Kalau dalam peperiksaan tanhun ini mereka dapat A juga amat bagus...tapi seandainya mereka tidak dapat mencapainya,aku akan akur setakat kemampuanku mengajar mereka dan kemampuan mereka berusaha bersungguh-sungguh...Biarlah kena tegur atau kena dipersalahkan pun terima juga lah.......Lagipun orang lain pun dah tahu ....apa yang betul dan apa yang salah.....................................!!!!!!!!LET IT BE!!!

GOOD LUCK TO YOU PUAN FADZILLAH....DO YOUR BEST FOR THE YEAR 2011.......

5 comments:

  1. Salam Fadz,

    Hidup ini begitulah..semua orang akan saling menyalahi bila dah jadi mcm tu..simpati kepada you kerana terpaksa menanggung ..tak professional sungguh apabila you sorang dipersalahkan..
    Kenapa Fadz tak nak undur diri..go n teach form 1 jer la..you hv reason to say that..we r old why must be tortured by them like that..
    My blood also boiling ..

    ReplyDelete
  2. hidup kita penuh berliku..
    yg hairan..sejauh mana kita cuba, sekuat mana kita usaha..kadang 200% lebih dari org lain....
    kita tetap d bawah..kita tetap jadi kambing hitam...

    menjadi cikgu..bukan kena sabar dengan kerenah pelajar..tapi kena menentang politik sekolah...
    good luck teacher fadzillah...

    ReplyDelete
  3. Rasa mcm nak menangis bila ada kawan-kawan yang memahami dan turut bersimpati......Hidup mesti diteruskan.....Tugas mesti dilaksanakan juga.......walaupun dalam kepedihan

    ReplyDelete
  4. Kegagalan sebenarnya mengajar kita erti kehidupan. Tanpa kegagalan kita tidak tahu dimana kesilapan yang kita lakukan. Semua orang berusaha tetapi ada strategi.

    Jangan salahkan orang lain. Tekatkan usaha. Yakin pada diri. Berusaha dan terus berusaha. Kemudian berserah kepadaNya yang menentukan. Saya pasti cikgu akan berjaya pada tahun ini...

    Saya doakan cikgu sentiasa cemerlang...

    ReplyDelete
  5. terima kasih En Mohamad beri perangsang...agar saya dapat harunginya dengan tabah dan efektif

    ReplyDelete