Have A Look

Friday, August 5, 2011

MARI KONGSI PENDAPAT.....BANTU SELESAIKAN MISTERI

Kadang-kadang kita alpa tentang apa yang berlaku di sekeliling kita,di tempat kerja ,di tempat-tempat  yang kita sering kunjungi, malah di sekitar halaman rumah kita sendiri pun kita tak mungkin sedari perubahannya.Inilah yang berlaku kepada keluarga saya pada Hari Isnin yang lalu,hari pertama puasa....hari Cuti Bagi Negeri Kedah.Hari inilah dapat kita melihat sekeliling rumah setelah selesai solat Subuh,basuh baju,sidai baju...dan kemudiannya keluar melihat pokok-pokok tanaman dan bunga-bungaan.

Tiba-tiba suami memanggil saya ....Saya pun meluru ke arahnya. Terkejut juga saya melihat keadaan Perigi saya yang mana terdapat kesan retakan dan serpihan yang besar dan tebal di sebelah belakan dan tepi  tetapi bahagian yang bermula kelihatan kesan itu sangat nipis dan terdapat sedikit calar sahaja..Dari pemikiran cetek saya, tak mungkin sebuah kereta atau motosikal yang meninggalkan kesan begini setelah melanggar KORG perigi ini.KORG ini pula tebal,tinggi dan teguh .Ianya sudah berada di situ dari tahun 1985 hingga saat ianya dilanggar atau dipecahkan.,,entah bila...cuma sedarinya pada 1 Ogos 2011.

Puas kami cuba merungkai masaalah atau misteri ini....Bagaimana mungkin ianya terjadi begini ?.Apakah yang melanggarnya ?.Apakah yang memecahkannya?.Siapakah yang melakukannya? Untuk apa ianya diperlakukan begini? Kenapa seseorang sanggup bersusah payah mengeluarkan tenaga untuk memecahkannya....Misteri!!!!...Saya memanggil jiran untuk mentafsirkan keadaan,bagaimana kejadian ini berlaku,apakah yang digunakan untuk mejadikan ianya berlaku begini.Namun jiran saya juga terpinga-pinga tidak dapat menyelesaikan ataupun memberi jawapan tepat untuk kejadian ini.

Isteri jiran saya iaitu anak saudara saya pula sempat berjenaka...dengan mengatakan "Kalau kita dok dekat hutan,mungkin juga gajah atau badak yang tolak Telaga tu kot mak cik" ...sambil kami ketawa..bersama-sama.Rasa lawak pun ada.. Saya pula cuba meneka mungkin jentolak atau traktor yang dengan tidak sengaja undur ke belakang dan terkena KORG tersebut. kalau kereta tentu terdapat tanda cat dan lain-lain kesan dan kereta itu sudah tentu kemek rupanya.........

MARILAH TOLONG SELESAIKAN MISTERI INI........CUBA ANDA PULA BUAT RUMUSAN DAN PENYELESAIAN....


 Lekuk di tengah dan ada 2 garis melintang,
Korg tertolak ke depan menampakkan ruang di sebelah hadapan

 Sebelah sisi kanan, nampak retak ,pecah

 Sebelah belakang .Korg terbelah 2,jatuh ke tanah




 Sebelah kanan adalah jalan jarak lebih kurang 30 kaki
 Jarak Porch kereta dan Telaga lebih kurang 20 kaki.
Sebelah kiri adalah jalan ,lebih kurang 25 kaki




Air di dalam perigi,batang paip dihulurkan ,
motor dipasang dibelakng perigi akan berfungsi menyedut air perigi 
dan disalurkan kebatang paip yang dipasang

No comments:

Post a Comment