Have A Look

Thursday, May 2, 2013

Melawat Vietnam

Pada mulanya rasa tak confident ja nak pi sendiri ke Vietnam ni.Maklum la negara yg menggunakan bahasa lain,mata wang lain dan tak ada pengalaman ke sana pula.Tetapi dengan adanya blog, google dan juga kawan-kawan yang dah pernah ke sana timbul pula rasa ingin ke sana tanpa contact mana-mana agensi. dengan harapan segala perbelanjaan sendiri tu dapat la kita jimat sikit untuk beli pakaian yang digahkan murah oleh ramai orang yang dah biasa ke sana.

Ini gamabr kawan..snap semasa masih menunggu di LCCT. Flight kami dari Alor Setar sampai di LCCT pukul 10.30 pagi Kena tunggu pukul 2.55 petang untuk flight ke Vietnam..terpaksalah sabar...

Cik Zubidah tukar wang kat sini. Itu pun US Dollar. Wang Vietnam tak ada..Money changer cakap terlalu rendah nilainya. Saya dah tukar kat Changlun sehari sebelum..rugi,hari tu nilai dia 3.11sedangkan kat sini nilainya 3.29....

Sampai sahaja di Vietnam ,kami cari teksi..nak berjalan ke bus station tak larat la pula..sebab 4 org kami ni dah lebih 50an.. seorang saja 40an. so teksi pun x pa la....RM 8.00 sorang ,kalau bas RM1.00 saja sorang,mungkin tak sampai...

Ini hotel yang kami booking pada bulan 11 tahun 2012 lagi....mengikut blog yang saya baca,hotel inilah yg paling murah dan dekat dengan Pasar Ben Than..so tak kisah lah murah pun ,janji boleh tidur. Bila sampai sini ...Ya Allah..punya la banyak Hotel sepanjang baris jalan ni.....Masaalah timbul..bila kami tunjuk saja booking slip...kerani counter cakap..dah penuh.." Tonight you'll stay at  our branch ( hotel ), tomorrow we'll bring you back here. Teksi bawa kami ke sana. Nasib baik bilik hotel tu pun cantik  juga.  Tapi nama Hotel tu teruk sangat dalam Bahasa kita ni, so saya tak mau cakap la kat sini..
Hari pertama kami cuma turun ke bawah..makan , berjalan tenguk Ben Thean market dan cari kedai makanan islam untuk makan malam.

Hari ke2. Di atas bas nak ke Sunagi Mekong

Di tengah pekan Ho Chin Minh

On the way to Sungai Mekong bas berhenti di Pusat Kraftangan. Nak beli pun nak bawa balik payah..Tapi Zubidah sempat beli dulang bunga crystal.

Ingatkan nak naik boat ni, rupanya tidak.

sebelum naik boat sempat posing kat kedai souveneir depan sungai tu.

Ni perkampungan buah2an..Sambil dihiburkan dengan lagu-lagu Vietnam, Lagu Rasa Sayang,Si jantung Hati..kami dihidangkan dengan buah2an.

Jurugamabar tak ada gambar la...semua gambar orang lain..tak apa la..kenangan...

Hari ke 2 kami cari  agen kat depan Hotel saja..org Islam Champa..namanya Tn Hj Halim...Kami terpaksa bayar lebih dari RM60.00 sorang sebab van yg nak ke Sungai Mekong dah penuh...Dia terpaksa sewa bas mini yg dapat muatkan 21 orang...Dah 9 yg tempah van awal, tambah kami 5 orang baru 14 orang,sebab tu la kena bayar mahal sikit...tak pa..jajni selesa,ad agen boleh cakap Melayu...

Gambar di celah-celah pokok nipah ,  sungai kecil menghala ke Sungai Mekong

Naik boat di celah-celah pokok nipah,dikayuh oleh wanita...lorong yang sempit ,hampir berlaga anatra satu boat dgn boat yg lain. Kami disuruh AWAS!!!! tangan jangan diletak ditebing boat,takut terkena boat lain..orang kedah kata nanti TEGHAPIT...

Kami naik kereta lembu sebelum ke kawasan buat candy kelapa.

Hari ke 3 kami meronda sendiri.Dalam Pejabat pos

Gambar di luar Pejabat Pos
Hari ke 3 kami, sewa teksi dari hotel ke Pejabat Pos... Seronok Pejabat Pos di Vietnam...urusan Pos dibuat di sebelah tepi,sedangkan jualan kraftangan, souveniers , pameran sejaran di keliling Pejabat Pos tingkat 1 dan di tengah2 pejabat Pos itu. Ramai sungguh orang dan sangat meriah.

Di luar Supermarket

Depan Muzium Tentera.

Nak balik dah ni. sempat bergambar. Gambar yang cik gu Zubidah snap kena delete oleh imigration. Dia snap photo menghala ke kaunter imigration...haaa...haaa.

Atas flight nak balik ke LCCT.. depat tempat paling depan. No 1

Sempat Berehat di Tune Hotel RM108 sebilik.
Sampai di LCCT pukul 1.30 t.hari. Sewa van RM10.00 ke Tune Hotel,  ,boleh mandi ,sembahyang, tidur dulu sebeelum flight balik ke Alor Setar pukul 9.45 malam. Masa sewa van tu tak tau pula ada bas ke Tune Hotel..murah RM1.00 ja sorang. Pengalaman mengajar kita erti kehidupan.

1 comment:

1. Assalamualaikum Puan. Cuma mahu bertanya, selain passport, apa dokumen yang diperlukan untuk melancong ke Vietnam (visa, pas lawatan social dll) dan di mana mahu memohon/membuat. Saya bercadang untuk bercuti bersama keluarga ke sana nanti.