Have A Look

Monday, April 4, 2011

LOGHAT KEDAH UNTUK HARI INI

1. MELENGUM:  MAKSUDNYA TERMENUNG SEOLAH-OLAH BERANGAN MATA PANDANG NUN JAUH ENTAH KE MANA,NAMPAK MACAM SUSAH HATI.
 Contoh Ayat:- 
a." Awat yang hang dok MELENGUM tu? ada masaalah apa kah..nampak macam runsing saja"?
    " Aku MELENGUM la teringat cucu-cucu aku  dok jauh-jauh semua..tinggai aku dengan Tok Wan dia saja"
2. PALARG :  MAKSUDNYA INGIN ATAU BERKENAN.
Contoh Ayat:
  a ."Kahwin la tumpang muda, satni bila dah tua,sapa pun pun tak PALARG dah"
  
3. SENTOT : MAKSUDNYA TERPENDEK ATAU TERMASUK KE DALAM ATAU TAK JADI DAH/TERBANTUT
Contoh Ayat: 
   a.. " Bila aku masuk tandas tu Masya Allah punya kotorg,nak buang ayark pun tak jadi TERSENTOT pi dah."
   b. " Awat yang lepat liat tu SENTOT pi dah,tadi dok panjang lagi? "
       " Mau ka tak SENTOT,dah masak dia koi pendek la"


4. SENTAP: MAKSUDNYA TERPENDEK atau TERKECIK/KETAT SELEPAS DIBASUH ( untuk kain/baju)
  Contoh Ayat:
      a. " Baju aku ni SENTAP la...kwe  kecik  ,tak berapa padan dah"            
              : UNTUK  orang pula SENTAP maksudnya MERAJUK TAK TENTU PASAL....
    Contoh Ayat:
      b. " Shimah tu SENTAP pasai apa tak tau,tak mau cakap dengan aku...gasak pi la,aku pun tak heran aih"


5. KWE : MAKSUDNYA SEMAKIN (MASA) ATAU LAMBAT LAUN....
   Contoh Ayat:
   a. "Amboi ! anak hang ni KWE sehari KWE segak aih"
               

No comments:

Post a Comment